המועצה הדתית עפולה

הנחיות כשרות כפר הילדים

תשובות לשאלות אמהות הבית והמדריכות ובנות השרות הלאומי
בשר וחלב
א. סתמי:
אין להשתמש בארוחה חלבית במאכל סתמי (פרווה) שהוכן עבור ארוחה בשרית, ולהיפך. כי בתהליך ההכנה, או בזמן ההגשה, וכן בזמן הארוחה יתכן כי עירבבו בכף עם בשר (או עם גבינה) את המאכל הסתמי.
ב. בישול מאכל סתמי: בישלו בכלי בשרי מאכל סתמי (פרווה, כגון אורז או קוסקוס) מותר לאוכלו עם חלב (וכן להיפך: בישלו בכלי חלבי מאכל סתמי – מותר לאוכלו עם בשר.) והאשכנזים (וחלק מיהודי מרוקו) נהגו להתיר רק עם עברו עשרים וארבע שעות מאז הבישול הקודם.
ג. אפיה בתנור של מאכל סתמי: בתבנית נקיה, מיד לאחר שאפו שם מאכל בשרי או חלבי, המאכל נשאר סתמי ומותר לאוכלו עם חלב או עם בשר.
ד. לחם: לחם שהיה על השולחן בארוחה חלבית לא יוגש לארוחה בשרית, ולהיפך.
ה. סוכר ומלח: יש להקפיד שבכלי שלהם תהיה כפית קבועה. משום שכאשר אין, עלולים ליטול כפית שקודם ערבבו בה את הקפה עם החלב, ולהכניס אותה לסוכר, ואז כל הסוכר הופך להיות חלבי, ואי אפשר להמתיק ממנו תה וכדומה ולשתותו אחרי ארוחה בשרית. ואותו דבר אם הכניסו כף בשרית מלוכלכת לתוך המלח, המלח כולו הפך להיות בשרי, ואיך נשתמש בו לטובת ארוחה חלבית?!
ו. כלים: אין להשתמש באותם כלים גם לארוחה חלבית וגם לארוחה בשרית. דין זה נכון גם לגבי כלי זכוכית וגם למאכלים קרים. גם צלחות וסכו"ם וגם כוסות. גם משום שכיום כלי זכוכית אינם זכוכית אלא פיירקס ודורלקס וכדומה ששמים אותם בתוך תנור או על אש. זכוכית אינה יכולה לעמוד בחום התנור, או על אש ועל כן אין היא בולעת. צלחות פיירקס וכדומה מניחים על אש או בתוך מיקרוגל, ולכן הן בולעות טעם כמו שאר הכלים. 
כמו כן, קשה לקחת אחריות שאכן הכלים נשטפו היטב ואין עליהם שאריות שומן או קורנפלקס שנאכל עם חלב.
ז. סכין חיתוך: יש להקפיד כפליים עקב חיתוכם של מאכלים חריפים. לכן צריך סכין רק לבשרי וסכין רק לחלבי.
ח. חימום בשרי וחלבי בזה אחר זה בתנור ובמיקרוגל: מותר בתנאים הבאים:
    1. ניקוי התנור שאין שאריות בעין של מאכל חלבי או בשרי.
    2. חימום התנור בחום המקסימלי למשך כחצי שעה. וכן חימום המיקרוגל למשך כעשר דקות כאשר כוס 
או צלחת מים בפנים.
אם עברו עשרים וארבע שעות בין הבשרי לחלבי (או להיפך) – אין צורך בחימום התנור או המקרוגל.
(יש שדורשים גם עשרים וארבע שעות וגם חימום התנור והמיקרוגל לחום הגבוה ביותר.)
אפשרות אחרת: לחמם במיקרוגל את החלבי (או את הבשרי) עם מכסה, ואז אפשר לחמם אפילו מיד אחר כך אוכל בשרי, בלי חשש. כאשר המכסה הוא עם פתחים ליציאת אדים, הרי שבדפנות המיקרוגל יהיו גם אדים מבישול חלבי וגם מבישול פרוה, והם יטריפו כל בישול. לכן צריך מכסה גם לבשרי וגם לחלבי, וגם לפרווה (לכל סוג- בשרי, חלבי, פרווה) מכסה מיוחד לו.
ט. לאכול על אותו שולחן גם בשרי וגם חלבי: אין לעשות זאת אלא אם שמו מפה או שעוונית או מגש מתחת לכלים. קשה להיות בטוח שהשולחן נקי היטב משארית הארוחה הקודמת.
י. מטלית וכריות קרצוף: אין חובה שיהיו נפרדות, אולם זה כדאי ורצוי ומונע טעויות.
יא. כיור: ניתן להניח כלים בשריים בכיור חלבי, בתנאי שהכיור ריק מכל שאריות מאכלי חלב, ולהיפך. לכן, אפשר להסתפק בכיור אחד, אלא שלא להניח כלים בשריים בכיור בו שאריות אוכל או כלים חלביים, ולהיפך.
יב. מדיח כלים: מותר להשתמש במדיח כלים גם לבשרי וגם לחלבי בזה אחר זה, ללא החלפת מגשים. (יש מתירים להניח כלים בשריים וחלביים באותה שטיפה, אך אין דעת רוב הפוסקים נוחה בכך.)

חרקים ודם
א. קמח: יש לנפות קמח. יש המקפידים על נפה של 70 מש (70 חורים בס"מ מרובע) ויש מסתפקים ב-50 מש. נפה חשמלית (שעולה כמאתיים וחמישים ש''ח) היא בת 70 מש. אפשר לנפות חצי כוס בכל שקית, ואם הקמח נקי חזקה על כל השקית שהיא נקיה מחרקים. נמצא חרק – יש לנפות את כל השקית.
ב. קמח מלא: בוררים על שולחן כמו אורז.
ג. קמח רגיל או מלא שכבר נופה: יש להשאירו במקרר כדי למנוע את הצורך בניפוי מחדש.
ד. ביצים: יש לפתוח אחת אחת לכוס.

טבילת כלים
יש לטבול במקווה כשר כל כלי אוכל שהיה שייך לגוי. כלי מתכות וזכוכית טובלים בברכה, כלי חרסינה ללא ברכה (מצד הדין פטורים מטבילה, אלא שטוב להחמיר). כלי עץ ופלסטיק – לא טובלים.

שבת
א. בשבת:
אסור לבשל, ולכן אסור להניח בשבת על פלטה או בארון חימום מאכל שאינו אפוי כל צרכו. וכמובן שאין להכניס לתנור או להניח על הפלטה חמין או עוף שאינם מבושלים לגמרי. רק מאכל המבושל כל צרכו מותר להניח על פלטה על מנת לחממו.
ב. ג'חנון אפוי: מותר להניחו על פלטה, לאחר שהופשר ואין עליו קרח. 
ג. ג'חנון אפוי: יש המתירים להכניסו לתנור חם שנמצא על מצב של חום קבוע – מצב פלטה. אך נראה יותר דעת האוסרים משום גזרת חז"ל:  מחזי כמבשל. מותר להכניסו לתנור קר, שיותר מאוחר ידלק.
ד. בערב שבת: גזרו חכמים שלא להניח על אש או בתוך תנור דברים שאינם מבושלים כל צרכם, שמא ירבה בגחלים. לכן אין להניח בתנור, אפילו מערב שבת, ג'חנון שאינו מוכן כלל. על פלטה או בארון חימום – מותר.
ה. מדיח כלים: מותר בשבת על ידי כיוון שעון השבת מערב השבת. רצוי לכוונו להתחיל את פעולת ההדחה בשעה מאוחרת כאשר כל בני הבית ישנים.
ו. הדחת כלים: אסור להכין משבת לחול. לכן אין להדיח כלים בשבת על מנת שבמוצאי שבת יהיה פחות עבודה. ולכן מותר בשבת להדיח רק כלים שיצטרכו בשבת. אולם מותר להדיח למי שהבלאגן במטבח מפריע לה מאד.
ז. ספוג: אין להשתמש בספוג או בליפה או בסקוטש בשבת, כיוון שספוגים בו מים ויש בכך סחיטה בשבת. יש ספוג שבת מיוחד עשוי מחומר סינטטי שאינו סופג, ורק בו מותר להשתמש בשבת.
ח. מותר לטאטא בשבת. אין לשטוף רצפה בשבת. אם יש לכלוך – מותר לשפוך שם מים ולנגב במגב עם סמרטוט. אין להרטיב סמרטוט בשבת באופן מיוחד, אלא כאשר מנגבים מים שנפלו בטעות.
ט. מגבון: מותר להשתמש בו בשבת. כמו כן יש סמרטוט רצפה לשימוש חד פעמי, שהעיקרון שלו הוא כמגבון, ומותר להשתמש בו בשבת.
י. מפה: מותר לנקות מפה בשבת, אך לא במים.

שעות פעילות

ימים א – ה :    08:30 - 12:30
ימים א + ד גם :   16:00 - 18:00
ימי שישי :   ; אין קבלת קהל
ערבי חגים :    אין קבלת קהל

כתובתינו

שד' ארלוזורוב 32  ת.ד. 2041  עפולה 100 18
טל.: 6593507-04 , פקס: 6424165-04
מייל: info@mdafula.org.il